Kukka-Maria Rosenlund

S Y L I

Sanoit eilen kirjeessäsi, että ihmisen perussynti on se ettei näe toista oikein, ja että jos kaikki näkisivät ei tarvitsisi syyttää eikä puolustella vaan voisi olla avoin, nöyrä ja naiivi. Näin tietysti on. Ei kai ihminen tahdokkaan mitään niin kovasti kuin oikeaa näkemistä. – Entä minä? Minkälainen olen sinun mielestäsi? Kala? Lintu? Kuka vois sanoa kuka olen? En ole yhdenlainen vaan monenlainen, loppujen lopuksi en ole kukaan. – Myös tätä anonymiteettiä etsin, sehän on tuolla puolen kaiken epäolennaisen. Mutta ensin minun on kehitettävä yksilöllisyyttäni äärimmilleen; niin kuin joki leviää mereen, niin on minun levitettävä persoonallisuuteni persoonattomaan saakka.” Eeva-Liisa Manner *

Kukka-Maria Rosenlundin näyttelyssä Studio Mältinrannassa nähdään valokuvia keramiikalle ja tekstiilille. Näyttelyn ydin on väliaikaisuudessa, Rosenlund pohtii ajan jatkumoa ja kosketusta materiaalisuuden ja valokuvan kautta. Sana syli merkitsee suomenkielessä jonkin ympäröimänä tai kietomana olemista. Kosketuksessa muodostuu jotain erityistä tässä hetkessä olemista. Kosketus aiheuttaa etäisyyksien tunnistamista, niiden jatkuvaa solmimista ja purkamista. Tekemisen taustalla on ajatus materiaalisesta mielikuvituksesta – kosketusaisti herättää tiedostamatonta mielikuvittelua samoin kuin kuvat. “Teosteni tematiikka sekoittaa muistin ja fantasian, lapsuuden, kuolevaisuuden ja vapauden halun. Etsin yksityisen ja sosiaalisen hajoamisen rajapintoja, miten rakastaa tai mistä alamme ja miten katoamme? Sylissä on lähtökuoppa, mielikuvituksen tuotteita ja näkymättömien muistojen kosketuksia.”

Rosenlund on valmistanut näyttelyn teokset erilaisilla kuvansiirtotekniikoilla savelle ja kankaalle, hän käyttää teoksissaan luonnosta kerättyä materiaalia, kuten erilaisia maa-aineksia sekä talon rakennusmateriaaleja. Kivitavarasavesta valmistetuissa keraamisissa teoksissa on käytetty erilaisia kiiltäviä lasitteita, kiviä ja simpukankuoria. Materiaalisuus on olennainen osa Rosenlundin työprosessia: hän yhdistää valokuvan ja keramiikan valmistamiseen liittyviä tekniikoita ja löytää niistä toisiinsa limittyviä piirteitä – muodonmuutos, materian yllättävä käyttäytyminen ja sattumanvaraisuuden ihailu. Teoskokonaisuus on valmistunut vuosien 2021–2022 aikana Suomessa sekä Espanjan Andalusiassa.

Kuvataiteilija Kukka-Maria Rosenlund (s. 1987) työskentelee valokuvan ja veistoksen parissa, hän käsittelee teoksissaan muistin ja identiteetin kerrostuneisuutta yhdistämällä kamerataiteen ja materiaalilähtöisen työskentelyn. Rosenlundin teoksiaan on ollut esillä niin yksityis- kuin ryhmänäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla, viimeisimpinä Copenhagen Photo Festivalissa Kööpenhaminassa (2021), Valokuvagalleria Hippolytessä Helsingissä (2020), Transeurope Photographyssa Ateenassa (2019) ja Suomen Valokuvataiteen museossa Helsingissä (2018). Rosenlund on valmistunut Aalto-yliopiston valokuvataiteen maisteriohjelmasta vuonna 2020. Hän on opiskellut opiskellut valokuvataidetta Turun taideakatemiassa vuosina 2010–2014 ja Antwerpenissä Belgiassa (2013) sekä elokuvataidetta Buenos Airesissa Argentiinassa (2018). Hänen teoksiaan sisältyy muun muassa Suomen Valokuvataiteen museon sekä Suomen Valtion taidekokoelmiin.

Suomen Kulttuurirahasto on tukenut taiteilijan työskentelyä ja näyttelyn valmistusprosessia.

Kirjoittamisen aika, Eeva-Liisa Mannerin kirjeitä 1963–1969. Toimittanut Tuula Hölkkä, 2006. s. 232

Yhteystiedot:
Kukka-Maria Rosenlund
kukka.rosenlund@gmail.com
Instagram: @kukkamaria